“Value selling om het servicedepartement rendabeler te maken” scoorde als thema het hoogst bij de behoeftes van de International Customer Servicemanagers. Daarom werd hiervoor een sessie georganiseerd binnen de Businessclub. De aanwezige servicemanagers waren afkomstig van Bekaert, Anglo Belgian Coorperation, Barco, Daikin, Van De Wiele, LVD, Orona, Picanol, Televic, Vyncke en Daikin. Deze blog geeft de samenvatting weer van de presentatie van Servicemodel en de discussie met de aanwezige servicemanagers die daarop volgde.
Waarde creëren kan op vele manieren maar aandeelhouders hebben natuurlijk interesse om deze waarde in geld om te zetten. Waarde verkopen door service te verkopen geeft een voortdurende instroom van geld EN creëert een langstermijn relatie met klanten.
Industriële klanten die een machine of toestel hebben aangekocht hebben zich geëngageerd om de kosten op zich te nemen die eigen zijn aan dit toestel. Denk maar aan de energiekost, de verbruiksgoederen en de onderhoudskost. Door in te spelen op deze kosten “onder de waterlijn” kan een serviceaanbieder meerwaarde genereren voor zijn klanten.
Klanten percipiëren waarde als datgene dat hen helpt om het werk uit te voeren, het werk te vereenvoudigen of als iets dat bijkomende voordelen geeft. Als aanbieder van service moeten we dus zeer goed de klantensegmenten onderscheiden en hen een gepast aanbod van service ter beschikking stellen.
Bijna alle aanwezigen hebben interesse om hun serviceaanbod verder uit te breiden naar een meer gevorderde vorm van service. Pro-aktieve servicecontracten en pay-per-use contracten staan aan de top van de wenslijst.
De leden van de businessclub zijn er zich van bewust dat het Internet of Things nieuwe mogelijkheden zal bieden en dat de verhoogde veiligheid van de cloudoplossingen een essentiële voorwaarde hiervoor is.
Naast het verhogen van waarde is het verlagen van kosten in vele ondernemingen aan de gang. Actuele projecten zijn er vooral rond het verminderen van de verplaatsingskosten, het verbeteren van de flow in het serviceproces en de teleservice.
Servicemodel wijst er de deelnemers op dat verbeteringsprojecten in service invloed hebben op meerdere lagen in de onderneming. Essentieel om transitie-projecten te laten slagen is het lijn brengen van de ambities van de onderneming met de klantenverwachting en de verwachtingen van de medewerkers.