Crisis in Europa
Productiebedrijven hebben het moeilijk om zich te handhaven in ons land en in Europa. Ondanks onze hoge productiviteit, onze hoge automatiseringsgraad, onze innovatieve programma’s en de nabijheid van de afzetmarkt aarzelen grote bedrijven niet om de sites in ons land te sluiten.
Economen en universiteiten zoeken een nieuw welvaardsmodel maar de geesten van onze leiders zijn niet rijp om hierop marco- ecomomisch een antwoord te bieden. Wellicht liggen de antwoorden in de loon-, de transport- en de energiekosten. Duurzaamheid is het codewoord maar de praktische invulling laat op zich wachten.
Inzetten op Service
Als locale ondernemer kan je deze toestand ondergaan. Je kan echter ook innovatief omgaan met de bestaande competenties van je onderneming in de huidige marktsituatie. Duurzaam leveren bij klanten wordt reeds jaren toegepast bij leveranciers van non-core activiteiten.
Voorbeelden: koffie- en drankautomaten spelen in op de veeleisende klant; muziek en beeld is momenteel een muisklik verwijderd van de betalende klant; copiers leveren elke print per blad. Een toestel wordt niet meer verkocht maar het gebruik van een toestel is zeer winstgevend EN speelt in op de verwachtingen van de meer-en-meer eisende klant.
Ondernemers die inzetten op Service kunnen hun klanten duurzaam aan zich binden. Zij kunnen beter inspelen op de vraag van de gebruikers en dat op zich stimuleert innovatie. Zij kunnen hun stocks beter optimaliseren en een snellere Service bieden op het adres van de gebruikers. Automatisch krijgen deze ondernemingen een hogere waardering van hun klanten en een hogere cashflow.
Voor de klant is het gevolg dat hij zich kan concentreren op zijn core business. Stock voor non-core activiteiten worden tot nul herleid. Een hogere tevredenheid bij de gebruikers en een lagere werkkapitaalbehoefte zijn het resultaat.
Know-how voor Field Service
Organisatie van dit duurzaam Servicemodel start bij de volgende acties:
- Stimuleren van de technische skills van het personeel. Consequent houden van een training-on-the-job. Samenwerking met opleidingsinstituten en technische scholen.
- Identificatie van de soft skills. Selectie van goed technisch personeel met de juiste focus op de klant. Ontwikkeling van de communicatievaardigheden en commerciële vaardigheden van het fieldserviceteam.
- Standardisatie van het werk. Stap af van de McGuyver mentaliteit maar borg hun kennis met een train-the-trainer programma en een duidelijke checklist.
- Pas de beschikbare gebruikersinformatie toe op nieuwe ontwikkelingen in het klantenaanbod.
- Organiseer de flow van het werk. Focus op het toevoegen van waarde.
Als deze acties goed onderbouwd worden kunnen ze snel een goed resultaat geven. Vergeet vooral niet dat deze acties in lijn met elkaar moeten worden gebracht. Eén vierkante meter van jouw bedrijf optimaliseren geeft immers geen duurzame resultaat.